La artritis séptica de cadera neonatal: tratamiento agudo y la reconstrucción tardía / Septic arthritis of the neonatal hip: acute management and late reconstruction

Fuente:

Samora JB, Klingele K.
J Am Acad Orthop Surg. 2013 Oct;21(10):632-41. doi: 10.5435/JAAOS-21-10-632.

Septic arthritis of the hip in neonates is rare but can have devastating consequences. Presenting signs and symptoms may differ from those encountered in older children, which may result in diagnostic challenge or delay. Many risk factors predispose neonates to septic arthritis, includingthe presence of transphyseal vessels and invasive procedures. Bacterial infection of the joint occurs via hematogenous invasion, extension from an adjacent site, or direct inoculation. A strong correlation exists between younger age at presentation and severity of residual hip deformity. Diagnosis is based on clinical examination, laboratory markers, and ultrasound evaluation. Early management includes parenteral antibiotics and surgical drainage. Late-stage management options include femoral and pelvic osteotomies, trochanteric arthroplasty, arthrodesis, pelvic support procedures, and nonsurgical measures. Early diagnosis and management continues to be the most important prognostic factor for a favorable outcome in theneonate with septic arthritis.
PMID: 24084437 [PubMed – indexed for MEDLINE]

La artritis séptica de la cadera en los recién nacidos es rara pero puede tener consecuencias devastadoras. Signos y síntomas pueden ser diferentes a las encontradas en los niños de más edad, lo que puede provocar reto diagnóstico o retraso. Muchos factores de riesgo predisponen neonatos a artritis séptica, incluyendo la presencia de vasos transphyseal y procedimientos invasivos. La infección bacteriana de la articulación se produce a través de la invasión hematógena, la extensión de un sitio adyacente, o la inoculación directa. Existe una fuerte correlación entre la edad más joven en la presentación y la gravedad de la deformidad de la cadera residual. El diagnóstico se basa en el examen clínico, marcadores de laboratorio, y la evaluación de ultrasonido. Gestión temprana incluye antibióticos por vía parenteral y drenaje quirúrgico. Opciones de gestión de la fase tardía incluyen femoral y osteotomías pélvicas, artroplastia del trocánter, artrodesis, procedimientos de soporte de la pelvis, y las medidas no quirúrgicas. Diagnóstico y tratamiento precoz sigue siendo el factor pronóstico más importante para un resultado favorable en el recién nacido con la artritis séptica.
PMID: 24084437 [PubMed – Medline]